De betekenis van SEO
SEO staat voor Search Engine Optimization, of in het Nederlands: zoekmachine optimalisatie. Het houdt in dat je jouw website zo klaarmaakt dat Google met gemak kan vinden wat hij zoekt en vooral ook dat jouw klant zo kan vinden wat ze zoekt. Hij moet verliefd worden op jouw site waardoor je steeds hoger in de zoekresultaten komt te staan. We kijken dan o.a. naar de content van de website, betere zoekwoorden, technische SEO onderdelen, linkbuilding en nog veel meer. Door te voldoen aan de eisen die Google stelt zal jij steeds beter vindbaar worden naarmate de website steeds verder geoptimaliseerd wordt. Dat betekent dat je meer organisch verkeer naar je website krijgt (dus niet via advertenties maar via de zoekresultaten).
De SEO verbeteringen zorgen ervoor dat je beter gevonden wordt door jouw potentiële klant wanneer er gezocht wordt in Google, het liefst op de eerste pagina uiteraard (en als het even kan ook nog bovenaan). Want het gaat er namelijk niet om dat je zoveel mogelijk bezoekers krijgt maar dat je de juiste bezoekers krijgt. Dat klinkt goed, toch?
We gaan het in deze post hebben over:
- Wat valt er onder SEO?
- Hoe werkt SEO?
- Verschillende zoekmachines
Wat valt er onder SEO?
Alles wat je doet om hoger in de zoekresultaten van Google te komen dragen bij aan SEO. Denk hierbij aan het optimaliseren van jouw website, het schrijven van de juiste content, het gebruiken van links (op en naar jouw website) en nog meer. Jouw content heeft ook weer verschillende opties om beter te scoren op Google. Denk aan het gebruik van semantische HTML (H1 tags, H2 tags, etc.), het gebruiken van zoekwoorden (waar zoekt jouw ideale klant op) en leesbaarheid.
Hoe werkt SEO?
Dat is niet zo’n makkelijk antwoord als ik je graag zou willen geven. Jouw resultaten zijn afhankelijk van vele factoren. En heel eerlijk? Niemand weet precies hoe het werkt. Dat komt omdat zoekmachines zoals Google constant hun algoritmes aanpassen en jij ook jouw SEO strategie moet analyseren en aanpassen. Het algoritme van Google beslist welke websites er in de zoekresultaten komen te staan en op welke positie. We moeten er dus voor zorgen dat de zoekmachines onze website graag lezen en dat alles zo staat ingesteld dat ze hem ook makkelijk kunnen onderzoeken. De technische SEO (zorgen dat de zoekmachines zo eenvoudig mogelijk alle benodigde informatie kunnen ophalen) is dus net zo belangrijk als goede content.
Verschillende zoekmachines
We hebben het telkens over Google maar er zijn nog meer zoekmachines zoals hierbij aan Bing, Yahoo! en Ask. In Nederland wordt op mobiel 98% van de tijd Google gebruikt. Op een desktop ligt dat percentage wat lager maar de ruime meerderheid van internet gebruikers doet dit via mobiel. Daarom richten we de SEO voornamelijk op Google. Natuurlijk helpt alles ook in grote mate mee voor de andere zoekmachines.
Wist je dat ook platformen zoals TikTok, YouTube en Pinterest vallen onder de zoekmachines? Volgens de New York Times gebruikt de huidige generatie ze steeds meer om te zoeken naar goede tips of informatie.
Conclusie
SEO is een waardevolle en krachtige manier om de zichtbaarheid van je website te verbeteren en zo meer bezoekers aan te trekken. Door het toepassen van bepaalde SEO basisprincipes (zoals bijvoorbeeld de technische kant van je website verbeteren, waardevolle content plaatsen en zorgen voor een goede gebruikerservaring) vergroot je de kansen op een hogere positie in de zoekresultaten van verschillende zoekmachines.