Waarom jij een ‘follow’ link wil op een andere website

Inhoudsopgave

Deel dit bericht:

Het is enorm goed voor jouw online vindbaarheid om gastblogs te schrijven. Dat zijn blogs die je maakt en op een externe website laat plaatsen. Het is natuurlijk goed om jouw expertise en naam via zoveel mogelijk kanalen bekend te maken maar het is ook erg gunstig voor je SEO strategie. Ik ga je uitleggen hoe dat komt.

Wat zijn backlinks ?

Voor het blote oog is een link gewoon tekst maar technisch zit er veel meer achter. Zo staat er in de code van de link bijvoorbeeld beschreven via de tags of hij in een nieuw venster geopend moet worden en of het een ‘follow’ of ‘nofollow’ link moet zijn. Als jouw link op website X staat (de website waar je jouw gastblog hebt mogen plaatsen) dan is dat een backlink. Hij verwijst terug naar jouw website. 

Backlinks zijn zeer belangrijk in jouw SEO strategie want hierdoor kun je meer vertrouwen en expertstatus krijgen in de ogen van Google maar ook meer website verkeer en naamsbekendheid. Dat draagt allemaal bij in hoe goed jij vindbaar bent in de zoekmachines. Het is dus zeker de moeite waard om jouw links te plaatsen op externe websites in de vorm van bijvoorbeeld een gastblog. 

Wat is het verschil tussen follow links en no follow links?

Follow links

Het verschil tussen die twee hyperlinks is erg belangrijk voor je SEO-strategie. Als jouw link vanaf website X een follow link is (ook wel een dofollow link), ziet Google dat als een teken dat website X jouw website vertrouwt. Zie het als een soort aanbeveling vanuit website X, wat aantoont dat jouw content waardevol en relevant is.

Ook volgt Google die links tijdens het indexeren wat ervoor zorgt dat jouw website beter en sneller geïndexeerd wordt. Zo dragen ze bij aan de pagerank en zichtbaarheid van jouw website in zoekresultaten. Follow links zijn dus het signaal aan Google of jouw website te vertrouwen is en ook hangt daar een bepaalde expertstatus aan. Wanneer jij een veel backlinks hebt vergroot dit je geloofwaardigheid bij zoekmachines en resulteert dat weer in een hogere ranking voor bepaalde zoekwoorden. Heel belangrijk voor jouw online marketing dus.

No follow links

Een no follow link geeft aan zoekmachines door om een link niet te volgen, wat betekent dat ze geen volg- en vertrouwen signaal (ookwel ‘linkjuice’) doorgeven en daardoor minder impact hebben op de ranking. Ze helpen je wel om je online aanwezigheid te vergroten, je merkimago te versterken en meer potentiële klanten aan te trekken. No-follow links kunnen nog steeds waardevol zijn voor website verkeer, maar dragen minder bij aan de SEO-waarde van je site. 

Belang van relevante follow links voor SEO

Niet alleen voor de linkjuice wil je een follow maar ook omdat het helpt om de relevantie te bepalen. Een backlink van bijvoorbeeld een website over paarden terwijl jij papieren vliegtuigen verkoopt is niet echt relevant. Daardoor wordt de backlink ook wat minder waard. Maar als je een backlink krijgt van een papier fabrikant geeft dat een veel sterker signaal naar Google over jouw website over papieren vliegtuigen. Door follow links te verkrijgen van gerelateerde en betrouwbare bronnen, kun je de linkwaarde van jouw website verhogen en kom je hoger in de zoekresultaten. Zoek daarom dus ook relevante websites om mee samen te werken zodat de autoriteit van je website steeds hoger wordt.

Hoe no follow links invloed hebben op linkbuilding

No follow links zijn niet nutteloos, maar ze dragen niet direct bij aan je vindbaarheid in de zoekmachines. Ze kunnen echter nog steeds waardevol zijn voor het verkeer naar jouw website en de bekendheid van jouw bedrijf. Het is belangrijk om een evenwichtige mix van follow en nofollow links te hebben in jouw linkbuildingstrategie zodat je niet met enkel nofollow links blijft zitten.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *