Google Tag Manager (GTM) is een geweldige tool om tags en trackingcodes op je website te beheren zonder dat je telkens in de code hoeft te duiken. Denk aan Google Analytics, een Facebook-pixel of andere marketingtools: met GTM voeg je ze allemaal toe via één centraal punt. In deze blog neem ik je stap voor stap mee in het koppelen van GTM aan je website. En ik beloof je, het is minder technisch dan het lijkt!
Wat is Google Tag Manager en waarom zou je het gebruiken?
Google Tag Manager is een gratis tool van Google waarmee je eenvoudig trackingcodes (ook wel tags genoemd) kunt beheren en toevoegen aan je website. Normaal gesproken moet je deze codes handmatig in de HTML van je website plakken, wat tijdrovend kan zijn en vooral ook heel foutgevoelig is. Met een punt of haakje verkeerd kan je er zomaar voor zorgen dat de website niet meer werkt. Maar ook kunnen de vele codes ervoor zorgen dat de website langzamer laadt, wat voor de gebruikersvriendelijkheid en je SEO niet goed is. Met GTM los je dat op: je hebt één centrale plek waar je al je tags veilig en overzichtelijk beheert.
Wat zijn tags eigenlijk?
Een tag is een stukje code dat bepaalde informatie verzamelt of acties uitvoert op je website. Denk bijvoorbeeld aan de code van Google Analytics waarmee je kunt meten hoeveel bezoekers je hebt en hoe ze zich gedragen op de website. Maar ook andere platformen zoals Facebook Pixel, waarmee je kunt bijhouden hoeveel mensen via de advertenties op je website komen. Het is dus vooral om te meten wie je bezoekers zijn, waar ze vandaan komen op internet en wat ze doen op jouw website.
Preview en debuggen
Een groot voordeel van GTM is de “Preview”-modus. Hiermee test je tags voordat je ze publiceert, zodat je zeker weet dat alles goed werkt. Dit voorkomt fouten en zorgt voor meer controle over je website. Zo zit je niet tijden te wachten op informatie die niet komt of die verkeerd wordt geregistreerd maar kun je data van je website analyseren die echt waardevol is.
Een voorbeeld: GTM gebruiken om klikgedrag te meten
Stel, je wilt meten hoeveel mensen op je contactknop klikken en hoeveel daarvan ook daadwerkelijk het contactformulier invullen. Met GTM kun je:
- Een tag toevoegen om klikgedrag te meten.
- Een trigger instellen zodat de tag alleen geactiveerd wordt als iemand op de contactknop klikt.
- Een rapport bekijken in Google Analytics om te zien hoe vaak de knop wordt gebruikt en of dat leidt tot conversies.
Google Tag Manager instellen en koppelen aan je website
Het aanmaken van een account en deze koppelen aan je website is heel eenvoudig. Bekijk de video waarin ik je meeneem of volg de stappen hieronder.
Stap 1: Maak een account aan
- Ga naar Google Tag Manager en log in met je Google-account.
- Klik op “Account aanmaken”
- Vul bij “Accountnaam” iets in waardoor je herkent om welke website het gaat, bijvoorbeeld je bedrijfsnaam.
- Vul bij “Containernaam” bijvoorbeeld je domeinnaam in (zonder https://)
- Kies “Internet” als platform en ga verder.
Stap 2: De codes toevoegen
Na het aanmaken van je account krijg je twee stukken code:
- De eerste code plak je na de
<head>
-tag van je website. - De tweede code plak je na de
<body>
-tag.
Gebruik je WordPress met je website? Het kan dan zijn dat je de website maakt met een bouwer waarin al een snippet code optie zit, zoals Elementor Pro. Ook zit het soms verwerkt in een SEO plugin. Bekijk goed of je de optie al ergens hebt zodat je niet onnodig een extra plugin installeert. Heb je een nieuwe plugin nodig? Je kunt gratis snippet plugins installeren zoals “Code snippets“. Zorg dat je de eerste code na de <head> tag plaatst en de tweede na de <body> tag. In de video doe ik voor hoe je dat kunt doen.
Gebruik je geen WordPress maar een ander platform zoals Jouwweb, Wix e.d, dan kun je vaak bij de SEO instellingen of de “Header en Footer instellingen” de Google Tag Manager ID plaatsen (start met GTM-).
Stap 3: Test de verbinding
Vul bij GTM je website URL in (inclusief https://) onder de codes die je kreeg en klik op “Testen”. Wanneer er een groen vinkje staat is de verbinding gelukt.
Vanaf nu kun je Google Tag Manager gaan inrichten zodat je het meeste uit je website kunt halen. Ben je op zoek naar een specifieke tag? Laat een reactie achter zodat ik een stappenplan voor je kan maken. 🙂